از اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان تا تعیین تکلیف پرونده های مسن 

از اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان تا تعیین تکلیف پرونده های مسن 

تاریخ انتشار : ۵ تير ۱۳۹۹
حسین شکوهی نسب گفت: از آنجایی که مساجد ظرفیت بسیار خوبی برای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده های محاکم قضایی دارند بنابراین در همین راستا هیئت های صلح و ساز در مساجد راه اندازی شده است.

«حسین شکوهی نسب» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه، گفت: از آنجایی که مساجد ظرفیت بسیار خوبی برای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده های محاکم قضایی دارند بنابراین در همین راستا با استفاده از ظرفیت امام جماعت مسجد، فرمانده پایگاه های مقاومت بسیج و هیئت امنای مسجد، هیئت های صلح و سازش راه اندازی شده است.


رئیس دادگستری جیرفت بیان کرد: چنانچه ارکان مساجد از جمله امام جماعت، هیئت امنا، کانون های فرهنگی هنری و پایگاه های مقاومت بسیج پای کار آمده و در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت کنند، قطعا فعالیت آنها مثمر ثمر است.

وی اضافه کرد: اگر کانون های فرهنگی هنری مساجد برای همکاری با ما در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی اعلام آمادگی کنند ما قطعا از پیشنهادات آنها استقبال کرده و از این ظرفیت در هیئت های صلح و سازش استفاده می کنیم.

شکوهی نسب تاکید کرد: کلیه مجموعه های فرهنگی باید برای کاهش آسیب های اجتماعی گام بردارند زیرا صرفا با ورود دستگاه قضایی به پرونده ها، مشکلات مخصوصا در حوزه خانواده حل نمی شود.

این مقام قضایی عنوان کرد: امروز در حوزه خانواده و طلاق واقعا مشکلاتی وجود دارد، اگر مساجد و کلیه نهادهای فرهنگی به این حوزه ورود پیدا کرده و علل طلاق را بررسی کرده و کلاس آموزشی و مشاوره قبل از ازدواج برگزار کنند، می توانند گام های موثری در کاهش این نوع آسیب ها و حتی در کاهش جرائم خشن بردارند.

وی ادامه داد: قطعا دستگاه قضایی بعد از وقوع جرم باید ورود کند اما با تشکیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری، برنامه های زیادی برای کاهش جرائم و ورودی پرونده ها صورت می گیرد.

 

اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان در مساجد جیرفت


شکوهی نسب بیان کرد: استارت طرح هر مسجد یک حقوقدان، در دادگستری کل استان کرمان کلید خورد و در این طرح همکاران قضایی ما در مساجد  سطح جیرفت حضور پیدا کرده و پاسخ سوال های حقوقی نمازگزاران را می دهند و یا این که در خصوص مسائل مبتلابه مردم  صحبت می کنند.

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت اظهار کرد: قصد داریم طرح هر مسجد یک حقوقدان را با استفاده از ظرفیت همکاران قضایی، وکلا و کارشناسان، اساتید دانشگاه ها در رشته های حقوق و با همکاری کانون بسیج حقوقدانان دادگستری جیرفت و اداره تبلیغات اسلامی جیرفت در سراسر مساجد سطح شهرستان اجرا کنیم.

وی افزود: با اجرای این طرح، مشاوره حقوقی رایگان به مردم ارائه می شود و همین امر موجب می شود تا سطح آگاهی مردم نسبت به مسائل حقوقی از جمله نحوه انجام معاملات و نوع قراردادها افزایش می یابد.

شکوهی نسب تاکید کرد: گرچه شیوع کرونا اخلالی در روند اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان ایجاد کرد اما ما به طور قطع از ظرفیت مساجد برای کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی استفاده می کنیم و با آموزش هایی که همکاران به عنوان حقوقدان هر مسجد به مردم و نمازگزاران ارائه می کنند قطعا بخشی از ورودی پرونده ها به محاکم قضایی کاهش می یابد.

 

قریب ۱ و نیم درصد از ورودی پرونده ها به محاکم قضایی جیرفت کاهش یافته است 

 

این مقام قضایی ابراز کرد: در سال گذشته ما شاهد موفقیت نسبی در خصوص کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی شهرستان بودیم و بر همین اساس ورودی پرونده ها در سال ۹۷، ۱۴ هزار و ۵۱۴ پرونده بوده و ورودی پرونده ها در مدت زمان مشابه آن در سال ۹۸، ۱۴ هزار و ۳۰۷ پرونده می باشد یعنی قریب ۱ و نیم درصد ورودی پرونده ها کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: در خصوص خروجی پرونده ها که رضایت مندی مردم را نیز بهمراه دارد، در سال ۹۸ نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال ۹۷، بیش از ۹ درصد شاهد افزایش مختومه شدن پرونده ها هستیم این بدان معنا است که ۹ درصد از پرونده های ورودی سال ۹۷ در سال ۹۸ مختومه شده اند.

شکوهی نسب ادامه داد: این آمار بسیار مطلوبی است و همکاران ما در سال ۹۸ با تلاش شبانه روزی توانستند میزان پرونده های موجود را کاهش داده و مانع اطاله دادرسی شوند.

رئیس دادگستری جیرفت بیان کرد: در حوزه قضایی شهرستان جیرفت اعم از محاکم عمومی و انقلاب، دادسرا و شوراهای حل اختلاف ورودی پرونده ها در سال ۹۸، ۴۸ هزار و ۹۷۲ پرونده و در سال ۹۷، ۵۰ هزار و ۱۱۷ پرونده بوده که بیش از ۲ درصد کاهش ورودی کل پرونده ها اعم از شوراهای حل اختلاف، محاکم عمومی و انقلاب اسلامی و دادسرا را در سال ۹۸ داشتیم.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی شهرستان، استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف، معتمدین و ریش سفیدان، وحکمین قرآنی است.

شکوهی نسب تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در گذشته در خصوص ابلاغ اوراق قضایی وجود داشت این بود که شاید به طور صحیح اوراق به دست طرفین دعاوی نمی رسید و همین امر نارضایتی ارباب رجوع را به دنبال داشت، در همین راستا با اقدامات بسیار مهم و موثر قوه قضائیه، سامانه الکترونیک ابلاغ قضایی راه اندازی شده و بر همین اساس خوشبختانه قریب ۸۵ درصد کل ابلاغیه ها از طریق ابلاغ الکترونیک انجام می شود.

این مقام قضایی اضافه کرد: ابلاغ الکترونیک به این معنا است که دیگر برای اخطار و احضار متهم و دعوت اصحاب دعوا دیگر لازم نیست که ما ابلاغ کاغذی به افراد بدهیم بلکه از طریق سیستم این ابلاغ ها ارسال می شود و افراد از تشکیل پرونده و زمان دادرسی آگاه می شوند.

وی راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی را اقدام موثری برای حفظ کرامت مردم است، برشمرد و گفت: علاوه بر این راه اندازی این سامانه موجب سرعت رسیدگی به پرونده ها شده و همچنین قاضی محکمه مطمئن است که ابلاغیه ها به طور صحیح و درست انجام شده است و می تواند به این نوع ابلاغ ها ترتیب اثر داده و بر همین اساس آرا خود را صادر کند.

 

تعیین تکلیف ۷۰ درصد از پرونده های مسن در محاکم قضایی جیرفت

 

شکوهی نسب بیان کرد: پرونده های ما قبل ۶ ماهه نخست سال ۹۸،  مشمول بخشنامه پرونده های مسن بوده که باید تعیین تکلیف شده و در همین راستا از دی سال ۹۸ که تاریخ ابلاغ بخشنامه تعیین تکلیف پرونده های مسن بوده تاکنون ۷۰ درصد از این پرونده ها تعیین تکلیف شده و ۳۰ درصد مابقی نیز در حال تعیین تکلیف است و تعداد پرونده های مشمول پرونده های مسن در محاکم قضایی شهرستان، ۳ هزار و ۵۴۳ پرونده بوده که به به یکهزار و ۷۸ پرونده کاهش پیدا کرده است.

رئیس دادگستری جیرفت تاکید کرد: بخشنامه تعیین تکلیف پرونده های مسن، اقدام بسیار مهمی در قوه قضائیه و هم در سطح شهرستان ها است که در واقع برای رفع و رجوع پرونده های قدیمی موثر بوده و قطعا موجبات رضایتمندی مردم را هم فراهم می کند.

وی ابراز کرد: استفاده از مجازات های جایگزین حبس یکی دیگر از مواردی است که بسیار مورد تاکید رئیس قوه قضاییه است بنابراین تا جایی که امکان دارد و قانون اجازه می دهد  تلاش می کنیم از مجازات های جایگزین حبس برای بعضی از  جرائم صادر کنیم.

شکوهی نسب افزود: در این خصوص قانونگذار ظرفیت قانونی را برای دستگاه قضایی ایجاد کرده تا بتواند از مجازات های تحت عنوان مجازات های جایگزین حبس استفاده کند که منجر به حبس محکومین نشود امسال تلاش ما بر این است که ان شاءالله نسبت به  سال های گذشته از این ظرفیت قانونی استفاده بیشتری کنیم که طی ۳ ماه نخست سال جاری تعداد  ۱۰۵ مورد از محکومیت هایی که افراد داشتند از مجازات های جایگزین حبس استفاده شده که اگر از این مجازات استفاده نمی شد ما باید ۱۰۵ محکوم را زندانی می کردیم.

این مقام قضایی اظهار کرد: استفاده از مجازات های جایگزین حبس نقش مهمی در کاهش ورودی زندانی ها دارد که ان شاءالله در سال جاری بیشتر دنبال می کنیم.

وی در خاتمه با تاکید رئیس کل دادگستری استان در خصوص رفع موانع تولید، اعلام آمادگی کردیم و کارگروه رفع موانع تولید تشکیل شد و از کلیه تولید کنندگان خصوصا در حوزه معادن در نشست این کارگروه حضور  یافتند و مشکلات در ارتباط با تولید دارند و در خصوص رفع موانع آن بحث و گفتگو شد اگر مواردی اینچنینی وجود داشته باشد با توجه به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید نام گذاری شده، برای رفع موانع تولید، تلاش می کنیم.

پایان پیام/ 586